Years after having saved the life of a partisan by hiding him in a barn, Elena and Silvio run into each other in Rome where the latter is working as a journalist for a left-wing newspaper. They get married and have a child, but Silvio subsequently loses both job and wife. Having unsuccessfully tried to publish a book and enter the world of cinema, he accepts a job as secretary to a financial speculator who was once accused of tax evasion. Although he earns a lot of money and gets back together with his wife, he's fed up of the humiliation he suffers at the hands of his boss and decides to go back to the "hard life".