Brian is born in the manger next to Jesus of Nazareth, and on the same day to boot. The political situation is somewhat unstable due to the fact that several secret Jewish splinter groups are plotting against the Romans. Brian is collared by one of these organisations, and to his great regret, is proclaimed a Messiah.