A mixture of filmed interviews, photographic portraits and archive footage portrays the musician, lyricist and composer Lou Reed, the man who founded The Velvet Underground in 1965 with John Cale, Sterling Morrison and Maureen Tucker, a group which had an enormous influence on many musicians of the day. In 1972, Lou Reed embarked upon a highly-productive solo career which combined non-commercial work with other more famous numbers like Walk on the Wide Side. During recent years, Reed has experimented in areas other than rock music, appearing for example in films such as Wayne Wang's Blue in the Face (1994). He also collaborated with Robert Wilson on the opera Time Rocker.