Involved in a terrible horse-riding accident, both 14-year-old Grace and her prized ride Pilgrim have been physically and emotionally scarred. Conscious of the close ties between the girl and her horse, Grace's mother uproots in search of a 'whisperer' with a unique gift for healing horses. Her quest takes her to Montana's Tom Booker, a whisperer who will try to cure Pilgrim, and to an unexpected love affair into the bargain.