In the early 14th century, in the Norwegian valley of Gudbrandsdal, Kristin leads a safe, quiet life at Jørundgård farm with her father Lavrans, an important landowner, her mother Ragnfrid, her sister Ulvhild, her best friend, Arne, and a team of servants who watch over her innocence and princely airs. Kristin has been brought up to safeguard the good family name and honour, and unquestioningly accepts her father?s right to arrange her marriage to Simon, the son of another landowner. Until the young knight Erlend appears in her life.