In 1976, Eduardo Moreno Bergaretxe, "Pertur", leader of the political and military faction of ETA critical with the armed struggle, mysteriously disappeared. The version of a violent solution to a conflict within his organisation took root in public opinion. Thirty years later, El año de todos los demonios reconstructs the political context surrounding his disappearance and argues a new hypothesis linking this occurrence to the dirty war against ETA.