La isla interior is about fear of what we may inherit. About the fear of madness. Siblings and emotional castaways Gracia, Martín and Coral each try in very different ways to get by. Despite realising their need for one another, they always end up turning away, incapable of offering mutual help, largely, perhaps, because they are so alike. Each continues to fearfully dodge the others when news arrives of their father?s imminent death. This occurrence will force them to confront one another, and their own selves.