Following the frustrated invasion of Columbus (New Mexico), Pancho Villa retreats, only to be injured in the leg by Carranza's troops in the city of Guerrero. The North Americans, on Mexican territory, launch a massive campaign to capture him dead or alive. Convalescent, Villa takes refuge deep in the mountains. Chicogrande, a young follower of Villa, is given the task of finding medical assistance and is prepared to give up his own life in the attempt.