The story starts with an article published in El País about the case of Esther Chumillas, an 18 year-old from Cuenca suffering from agnosia since the age of 15 due to a wrongly diagnosed meningitis. Film director Joaquim Jordà, himself a sufferer of alexia and agnosia following a stroke, got in touch with the girl. Más allá del espejo was screened out-of-competition in the Official Selection at San Sebastian 2006.