Jorge (45) lives with his parents and has been working at a film archive for 25 years. He does technical jobs, programming work, and hosts a radio show about cinema. The situation is increasingly dire at the film archive and Jorge, who has never worked anywhere else but in film, loses his job. La vida útil tells how Jorge has to change his ways and adapt to a new world. Maybe cinema will help him to survive after all.