Mugaldekoak is set in the early 40s, when, on this side of the border, the wounds of the Civil War were still open and, on the other, they were living under occupation by the German Army. The tale revolves around the Comète Network, an initiative developed during World War II on the border with Navarre: the clandestine evacuation of British pilots brought down in enemy territory. The transfer started from inside the Germany Army lines to the UK, crossing the delicate passing place on the French/Spanish border by the classic contraband routes. This network was international in composition: British, French, Belgians and, above all, Basques. In this post-war setting we will also learn tales surrounding the private lives of a people and their families: love, hate, loyalty, betrayal, secrets, lies, confessions, discoveries...