On Sunday 19th October 1997, Pilar Miró died at the age of 57. The news hit the front pages of almost every Spanish newspaper, packed with praise and manifestations of admiration and respect. However, only a few years previously, news referring to her had been quite the opposite; she was accused of favouring friends from her public positions, of being dictatorial, corrupt... Pilar Miró was a film director, general director of the Film Institute, general director of RTVE, but she was above all a woman of her time, a fertile creator and a controversial manager, who represented both a reality and an enigma. Who was that woman who did what few of her sex and generation were able to achieve in Spain?