"In the mid 20th century Jon Mirande demonstrated with his prose that the Basque language was capable of producing cultured, universal literature. Everybody recognises its importance. But it is still a taboo subject. De Mirande is said to have been a racist. A paedophile. Nazi. Misogynist. Immoral. Every time his name is mentioned, fiery controversies break out. We don't know what to do with him. I want to make a film about Mirande. But I don't know how. Perhaps it would be more interesting to give him the floor". (Josu Martinez)