The poet and bertsolari (improviser of Basque verse), Pello Mari Otaño fled to Argentina for the first time to avoid being drafted. Falling ill at the age of 33, he returns to Gipuzkoa. He meets Madalen Alberdi, marries her and sets up home in San Sebastián. He participates in several literary events, where he stands out for his poetical compositions. Unable to maintain his family and his political condition, a liberal republican and supporter of the fuero system of regional privileges, he returns to Argentina for the last time with his wife and three children.