Taking its inspiration from true events, Miss Carbón is a tale of perseverance, passion and dreams that defy gender boundaries. Carlita became the first female miner in a town where women were forbidden from entering the main source of local income: the coal mine. Superstitous belief considered that women meant the threat of cave-ins and that mining work was exclusively for men.