The documentary Gregorio Ordóñez, el asesinato que despertó la rebelión contra ETA is an exercise of memory recalling the figure of the People's Party councillor and Deputy Mayor of San Sebastián on the 30th year of his assassination. The production looks back at the circumstances of his attack, the context of the Basque Country and San Sebastián in particular in 1995 and the events that followed his murder.