In a global context where reactionary discourses are on the rise, some sectors of the audiovisual industry have begun labeling in a derogatory way narratives committed to equality, diversity, or human rights as “woke content.” This trend is starting to translate into explicit pressures to avoid certain approaches in productions: fewer racialized characters, fewer LGTBIQ+ stories, less memory, less questioning of the status quo.
Are we facing a new form of censorship? What does it mean to create from a critical perspective in a moment of ideological regression? This roundtable invites reflection on content as a form of resistance: as a tool to imagine other possible worlds, to sustain political commitment through creation, and to defend the right to narrate from our own voices and experiences.
Mariona Borrull (she/her) is a film critic for Fotogramas and a regular contributor to Gara, El Cultural, Kinótico, and Tot és Comèdia on SER Catalunya. She hosts the 3Cat Replicants video podcast and co-hosts Nervi (3Cat) with Andrea Gumes and Júlia Bertran. She has focused her journalism on covering A-list festivals (Berlin, Cannes, and Venice), which she combines with teaching at UPC and UOC and programming for L'Alternativa. Mariona is a member of Fipresci and the Feroz Awards committee. She was Berlinale Talents in 2022.
She is a graduate of the University of Cambridge and the University of the Basque Country. She holds a Ph.D. in philosophy and has been a postdoctoral researcher at Cambridge, Oxford, Edinburgh, London College, and Queen's University in Canada. She was the academic director of the Master's Degree in Governance and Political Studies at the University of the Basque Country, where she is a professor of political theory. She is currently a member of the International Centre for Gender Studies at the University of Oxford. She was an associate editor of the University of Cambridge Political Journal and is currently an editor of the Lisipe book series. She is also a columnist and a regular contributor to national and international media outlets. Her poetry book Tractatus won the Lauaxeta Poetry Prize in 2014. Her research focuses on the philosophical study of semiotics, materialist feminism, and the interweaving of patriarchy, capitalism, and colonialism. Her latest books are Privatizing Democracy (Peter Lang, Oxford, 2017; Icaria, Elkar, Red Star); Demokrazia Patriarkala (Elkar, 2020); Estallidos (Bellaterra, 2021); and Politeismo Bastardo: Cuatro Días con Angela Davis (Bellaterra, Tigre de Paper, 2025).
Silvia Albert Sopale is an Afro-Spanish actress, writer, and cultural manager. Born in San Sebastián, she currently lives in Barcelona. She is the driving force behind Periferia Cimarronas, Spain's first Black theater; the Spring Chair at the KJCC at New York University; a member of the Spanish Academy of Performing Arts; the co-founder of Hibiscus, the Association of Afro-Spaniards and Afro-Descendants; and the director of the Black Barcelona Festival. Albert Sopale is also the co-founder of Tinta Negra, a collective that advocates for racial diversity in the performing arts. She is also a member of t.i.c.t.a.c., a workshop for critical, transfeminist, anti-racist, combative interventions. She is the co-creator of: No es país para negras (No Country for Black Women, 2014); Blackface y otras vergüenzas (Blackface and Other Shameful Things, 2019); and Parad de pararme (Stop Stopping Me, 2021). Cuentos desde la Periferia (Stories from the Periphery, 2023); Mahmud y no solo Mahmud (Mahmud and Not Only Mahmud, 2023); and Lotö, Un ritual de emancipación corporal (Lotö, A Ritual of Bodily Emancipation, 2024).
Alaitz Arenzana, artist and filmmaker with a degree in Audiovisual Communication, has been the director of Zinegoak, Bilbao’s International Festival of LGBTQ+ Film and Performing Arts, since 2022, and a member of the selection committee for ZINEBI, Bilbao’s International Documentary and Short Film Festival, since 2018. Together with María Ibarretxe, she founded the collective Sra. Polaroiska, whose work has been showcased at major international institutions such as the Reina Sofía Museum, CA2M, Artium, Guggenheim Bilbao, StukKulturcentrum in Leuven, and the Seoul Museum of Art.