The Catalan filmmaker Jaume Claret Muxart presents his debut feature, Estrany riu / Strange River, in Zabaltegi-Tabakalera, after its screening in the Orizzonti section at the Venice Film Festival. An alumnus of the Elías Querejeta Zine Eskola (EQZE) and of Ikusmira Berriak, the residency where he developed this very project, Claret Muxart will speak about the first steps of his career and the challenges of bringing a debut film to life. Within the framework of the Nest section, where he took part in 2020 with his short film Ella i jo, he will share with students and audiences the experiences and lessons that accompany the beginnings of a path in cinema.
Jaume Claret Muxart (Sant Cugat, Spain. 1998) was one of the first generation to study at the Elías Querejeta Zine Eskola (EQZE). His most outstanding films are the short Ella i jo (Nest, 2020), screened at festivals such as Rotterdam and IndieLisboa, Die Donau (2023), shown at FIDMarseille, Málaga and the SEMINCI, and La nostra habitació, with which he returned to Rotterdam. His feature debut, Estrany riu / Strange River, was selected for Ikusmira Berriak in 2022 and competed in the Orizzonti section of the last Venice Festival.