Filmmaker Jonás Trueba, President of the Nest Jury in this edition and producer of Historias del buen valle / Good Valley Stories, and José Luis Guerín, director of this film presented in the Official Competition, will share a conversation exclusively with students. Together, they will discuss the creative process, the experience of making films, and their collaboration on this project, from the perspective of two authors with extensive careers and a deep commitment to teaching in the field of cinema.
Jonás Trueba (Madrid, 1981) is the author of the films Todas las canciones hablan de mí (2010), Miniaturas (2011), Los ilusos (2013), Los exiliados románticos (2015), La reconquista (2016), La virgen de agosto (2019), Quién lo impide (2021), Tenéis que venir a verla (2022), and Volveréis (2024). He has also co-written the screenplays for Más pena que Gloria (2000), Vete de mí (2005), and El baile de la Victoria (2009). He is the author of the books Las ilusiones (Periférica) and El viento sopla donde quiere (Athenaica), and has written about cinema in various media outlets. He teaches workshops in the project Cine en curso and in different film schools. He worked for the publishing house Plot Ediciones and was a guest editor for the Caballo de Troya imprint in 2021 and 2022. He is the founder of Los ilusos films S.L., the production company with which he has made all his films, and with which he also produced Las chicas están bien (2023) and Historias del buen valle (2025).
José Luis Guerin (Barcelona, Spain. 1960) made his debut in 1983 with Los motivos de Berta (Spanish film panorama, 1984), screened in the Forum section at Berlin. He later went on to focus on non-fiction with Innisfree (Zabaltegi, 1990), which participated in Un Certain Regard at Cannes, Tren de sombras (Train of Shadows, 1997), premiered at the Quinzaine des Cinéastes, and En construcción (Work in Progress, 2000), Special Jury and FIPRESCI prizes in San Sebastián, and Goya for Best Documentary. He returned to fiction with En la ciudad de Sylvia (2007), premiered in competition at Venice, showing the non-fiction Guest (Zabaltegi-Specials, 2010) in its Orizzonti section. In 2011 he co-directed Correspondencia Jonas Mekas – J.L. Guerin, followed by La academia de las musas (The Academy of Muses, 2016).