After presenting a manifesto at the Cannes and Venice film festivals, European directors are speaking out in defense of European cultural diversity, which is under threat from economic and cultural pressures. At this meeting, they will appeal to European institutions to defend the production and free circulation of works and support the independent sector, the fundamental basis of European cinema.
The session will address copyright defense, artificial intelligence regulation, and support for our culture, identities, languages, and freedom of thought through cinema. Bill Anderson, president of FERA; Marine Francen, co-president of SRF; Jérôme Enrico, president of L'ARP; and Pilar Pérez Solano, president of ACCIÓN will participate. Giovanna Ribes will moderate.
She has won the "Premi Berlanga" Audiovisual Honor Award and the "Almudena Grandes" Menina Award NWW 2023, awarded by the Transnational Women's Network (NetWorkWoman) for her career in film and in defending the rights of women and professionals in the film industry. She also had the honour of participating in EWA's Producer Mentoring Program, as she deeply believes in staying up-to-date by learning new ways of approaching filmmaking, regardless of her years of experience.
Ribes enjoys experimenting with different formats videoart, documentary, fiction and animation.
Manual labour on the Fulmar Alpha oil-rig in the North Sea bought Bill the time to wean himself off writing dialogue-driven TV dramas like Emmy-nominated Nailed and lurch towards writing and directing stories with moving pictures: Creatures of Light won the Chaplin Award for Best First Feature at the Edinburgh Film Festival.
A TV directing career spanning 30 years includes BAFTA-nominated Dockers and Last Rights, Daniel Craig in Sword of Honour and writing and directing Royal Television Society-nominated Guardians.
Jérôme started as an Assistant director to his father, Robert Enrico, as well as to Patrice Chereau and Robert Altman.
He authored and directed three long feature fiction films and a documentary : The Origin of the World(2001) Paulette (2013), Cerise (2015) and documentary long feature Robert Enrico, A Brief Passage on Earth (2018).
He also became a professor and Director at ESEC (École Supérieure d’Études Cinématographiques), a renowned professional school of film and audiovisual techniques in Paris. He also has a strong career as a producer, director and scriptwriter for numerous critically aclaimed and awarded short films, television programs and documentaries.
He is the current President of L’ARP – Author-Director-Producers professional organisation who has invented and promoted the notion of « Cultural Exception » excluding cultural goods from international trade deals and stands for creative and economic independance, cultural diversity and economic transparency in France and around Europe.
Pilar Pérez Solano is the president of the Spanish film directors association, ACCIÓN.