The history of Spanish cinema during the Franco era is shot through by a current, generally underground, largely silenced or censored, of films to have shown their discrepancy or even their rejection of the dictatorship under Francisco Franco. All of them, to avoid prohibition under pro-Franco authorities, rolled out a series of strategies to disguise their anti-Franco stance. For example, whilst Luis García Berlanga preferred satire, Carlos Saura embraced the metaphor.