Madrid's western zone. Setting of one of the bloodiest and deadliest battles of the Spanish Civil War. A group of adolescents investigates, recites and discusses the testimonials of the soldiers who fought during those terrible days; they make the experiences of the veterans and the dead their own. Meanwhile, the film mutates, adapts and takes shape as it is constructed through their eyes: that of a new generation open to dialogue and who take a critical stance towards the school and the historical memory.