Taking advantage of an inexperienced guard, three inmates of Block 11, "the punishment block", manage to overpower other guards and set the rest of the inmates free. Dunn, the leader, informs warden Reynolds that he wants to take his grievances to the press. While the warden, who has long been demanding reform of the prison, is willing to negotiate, the governor ushers in politician Haskell to crush the revolt.