The high security Alcatraz prison stands on an island in San Francisco Bay, surrounded by dangerous currents and shark-infested waters. On his arrival, Frank Morris is told by the warden that no-one has ever escaped nor will escape from Alcatraz. But Morris, who has already broken out of other prisons, devises a plan. Together with a group of inmates and using makeshift tools, he manages to get away and jump into the icy waters.