The film, shot at the initiative of the French Communist Party, mixes documentary with fiction. A Board of Directors is preparing a mass layoff; in a factory, a strike prevents the dismissal of the older workers; some peasants prevent the auction of the possessions of a poor farmer with the help of political activists; a young man out of work who cannot even eat receives the help of a group of communist young men.