Manuela and Olmo meet in a future as they had promised fifteen years earlier as teenagers, when they lived their first love. Based on this romantic situation, La reconquista is in fact a film about a quest for time; or about the awareness of time: of time lost and time recovered; about what we remember about ourselves and what we don't remember; about the words, gestures and feelings to which we remain faithful, because they define and compel us today, yesterday and tomorrow.