Various interconnected narrative threads on the Philippine Revolution of 1896-1897 against the Spanish colonial government make up Hele Sa Hiwagang Hapis / A Lullaby to the Sorrowful Mystery: the story of the ballad of Jocelynang Baliwag, which became the hymn of the revolution; Gregoria de Jesús’s desperate search for the body of the father of the Philippine Revolution, Andrés Bonifacio; the journey of the national heroes Simon and Isagani, who are fictional characters; and the role of the mythical hero of the Philippine resistance, Bernardo Carpio, and the half-man, half-horse Tikbalang / Engkanto in the Philippine psyche. This film represents a fusion of history, literature and mythology.