In post-war Rome, Antonio, an unemployed worker, lands a simple job putting up posters on the condition that he has a bicycle. With great difficulty, he manages to buy one, only to have it stolen on his first day of work. This is the start of an adventure whereby Antonio will try to recover his bicycle, with his son Bruno, while his wife Maria waits at home with their other child. Desperate, Antonio tries to steal a bike, but is arrested by the police.