Schoedsack and Cooper made the first sound adaptation of the famous colonial novel by A.E.W. Mason, taken to the screen on several occasions. The Sudanese adventures of Lieutenant Faversham, accused of cowardice by his friends, are the perfect excuse for the directors to impress upon the original narration the verve and dynamism so typical of their films. This was their first collaboration with a recurring actress in their filmography, Fay Wray.