Adaptation of a classic tale by Richard Connell, Cooper and Schoedsack used this film as a testing ground for the mind-boggling nightmare atmospheres that would culminate in King Kong the following year, since both titles were shot on the same sets. Adventure cinema merges with a gothic tale in a cruel, savage film of frenzied scenes that still raise eyebrows even today.