In 2011, an archive of film and audio material re-emerged in Bissau. On the verge of complete ruination, the footage testifies to the birth of Guinean cinema as part of the decolonising vision of Amí­lcar Cabral, the liberation leader assassinated in 1973. In collaboration with the Guinean filmmakers Sana na N'Hada and Flora Gomes, and many allies, Filipa César imagines a journey where the fragile matter from the past operates as a visionary prism of shrapnel to look through. Digitised in Berlin, screened and live commented, the archive convokes debates, storytelling, and forecasts. From isolated villages in Guinea-Bissau to European capitals, the silent reels are now the place from where people search for antidotes for a world in crisis.