Espainiako Diputatuen Kongresuak 2002an Errepublikaren Gobernu demokratikoaren aurkako 1936ko estatu-kolpea gaitzetsi zuen. Francoren heriotzetik 28 urte igaroak ziren eta herriak demokraziarako trantsizio baketsua erdietsi zuen. Alabaina, diktadurako berrogei urtetan, garaituen, ahantzitakoen eta espainiar geografiatik ezabatutakoen ahotsa ez da herriaren memoria kolektibo demokratikora iritsi. Barruko erbestealdia, ideologikoki diktadura frankistaren aurka dauden milaka presok osaturikoa, 1936an espainiar gerra zibilaren anai-arteko gatazka suntsitzailearekin hasi, eta 1975ean diktadorearen heriotzarekin amaitu zen.